Wat is yoga nidra?

yoga-nidra-liggenKen je dit gevoel? Je hebt ruim 8 uur geslapen en na het ontwaken heb je het gevoel alsof je tot diep in de nacht hebt gefeest.

Als je geen verplichtingen hebt hoeft dit geen probleem te zijn, maar wanneer je op zo’n manier wakker wordt en de werkdag nog moet beginnen, kan dit erg vervelend worden.

De oorzaak van een slechte nachtrust is vaak te vinden in stress en spanning.

Ondanks dat je slaapt draaien de hersenen nog op volle toeren. Je ontvangt ‘s nachts geen prikkels van bijvoorbeeld mobiele telefoontjes of andere personen, waardoor het lichaam zich juist bezig houdt met zaken als stress en spanning.

Belangrijk is dus om deze elementen weg te nemen en de nachtrust volledig te kunnen benutten.

Dit is waar yoga nidra om de hoek komt kijken. Met behulp van yoga nidra is het mogelijk om innerlijke rust te bewaren.

Benieuwd naar wat yoga nidra voor jou kan betekenen? Lees dan vooral even door.

Wat is yoga nidra?

De letterlijke betekenis uit het Sanskriet van de woorden zijn ‘verbinding van de slaap’.

Vandaag de dag wordt yoga nidra neergezet als een nieuw soort yoga, maar niks is minder waar. Het is namelijk een van de oudste soorten in de yoga wereld.

Bij het uitvoeren van yoga nidra oefeningen lijkt het alsof je slaapt, maar integendeel. Het is een wetenschappelijk en effectief bewezen methode helpend tegen stressklachten en slaapproblemen.

Door gesproken instructies te volgen wordt je onbewust alerter terwijl je balanceert tussen waken en slapen. Gedurende de yoga nidra oefeningen werk je op een systematische manier naar complete fysieke, mentale en emotionele ontspanning.

Dit geeft het lichaam de mogelijkheid om alle stress en onbewuste spanning te verwerken.

Wat zijn de voordelen van yoga nidra?

Het beoefenen van yoga nidra kan de volgende voordelen opleveren:

  • Betere nachtrust
  • Ontwikkelen van een innerlijke wens
  • Meer energie
  • Meer ontspanning

yoga-nidra-slaap

Betere nachtrust

In veel gevallen gaan stressklachten gepaard met slaapproblemen.

Door de oefeningen vlak voor het slapen uit te voeren breng je het lichaam al op gekalmeerde wijze richting het slaapstadium. Hierna kost het weinig moeite om in slaap te vallen.

Het voordeel is dat de spanningen al zijn opgepakt door het uitvoeren van de oefeningen, waardoor het lichaam hier ‘s nachts niet mee bezig hoeft te zijn.

Ervaren yogi’s stellen zelfs dat een 1 uur durende yoga nidra sessie gelijk staat aan vier uur slaap!

Ontwikkelen van innerlijke wens

Een terugkerend onderdeel binnen de oefeningen is het herhalen van jouw eigen Sankalpa.

Een Sankalpa is een positieve gedachte, in de vorm van een korte zin, over wat jij wilt bereiken in het leven. Dit kan zowel een wens op korte termijn zijn als een wens op lange termijn.

Eenmaal een Sankalpa vastgesteld houd je die vast. Vaak wordt de Sankalpa aan het begin van een oefening 3 keer herhaald en aan het einde van de oefening 3 keer.

Een krachtige Sankalpa, om iets te veranderen in de toekomst, kan je het beste opstellen met behulp van de volgende eisen:

  • Tegenwoordige tijd
  • Positief
  • Eenvoudig en kort

Als je deze punten toepast kan jouw Sankalpa eruit zien als:

“Ik geniet van mijn gezin”
“Ik laat los”
“Ik mag er zijn”

Meer energie

yoga-nidra-energie

Een gevolg van een betere nachtrust en het waarmaken van jouw innerlijke wens is dat je meer energie krijgt.

Denk maar eens aan een moment waarop je iets voor elkaar hebt gekregen wat je eigenlijk van tevoren niet had kunnen bedenken. Hoe voelde jij je op dat moment?

Met yoga nidra werk je continu richting zulke geluksmomentjes. Zowel ‘s nachts als overdag zal je merken dat je een steeds gelukkiger mens wordt.

Meer ontspanning

Op momenten dat je eigenlijk moet ontspannen is het soms lastig om je ook echt ontspannen te voelen.

Het is niet zo dat stress verdwijnt door op de bank te ploffen en de televisie aan te zetten. Stress moet je aanpakken bij de bron en dat is precies waar yoga nidra bij kan helpen.

Doordat je minder spanning ervaart kan je ook echt genieten van momenten die belangrijk voor jou zijn.

Uit welke fases bestaat een yoga nidra oefening?

Door ingesproken instructies te volgen wordt het lichaam door verschillende fases meegenomen. Iedere fase heeft een eigen betekenis en zorgt dan ook voor een ander gevoel.

De fases op een rij:

  1. Ontspan je lichaam en je zintuigen
  2. Zet je intentie, je Sankalpa
  3. Scan je lichaam met volledige aandacht
  4. Volg je in- en uitademing
  5. Ervaar je emoties en lichamelijke sensaties
  6. Laat je meenemen in een visualisatie
  7. Herhaal je intentie
  8. Kom weer terug in het hier en nu 

Aan de slag met yoga nidra

yoga-nidra-lezen

Ben je na het lezen laaiend enthousiast geworden en kan je niet wachten om te beginnen aan een oefening? Lees dan nu mijn yoga nidra cursus review waarin ik mijn mening geef over de cursus van Happy with Yoga.

Interessante blog? Deel het!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door deze website te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website staan op "cookies toestaan" om u de best mogelijke ervaring te bieden. Als u deze website blijft gebruiken zonder uw cookie-instellingen te wijzigen, of wanneer u op "Accepteren" klikt, stemt u hiermee in.

Sluiten