Yin yoga 

yin yogaYin yoga is een vorm van yoga die steeds meer aanhangers krijgt. Niet gek, want met de drukte in ieders leven is het goed om momenten van ontspanning te pakken.

Maar wat is yin yoga nou precies en hoe onderscheidt het zich van bijvoorbeeld yoga nidra of poweryoga?

Dat heb ik uitgezocht. Na het lezen van dit artikel weet je:

  • Wat yin yoga is
  • Welke poses er gebruikt worden
  • Wat de voordelen van yin yoga zijn

Yin yoga is een langzame vorm van yoga. In tegenstelling tot andere vormen van yoga gaat het bij yin yoga om het stretchen van het bindweefsel. Hierdoor voelt het gehele lichaam een stuk soepeler aan. De asana’s worden 3 tot en met 5 minuten aangehouden. In deze tijd ga je met je gedachte het lichaam in. Zo leer je emoties herkennen en is het mogelijk om rust te creëren.

Wat is yin yoga?

Paul Grilley is de grondlegger van yin yoga. Sinds 1980 onderwijst hij in yin yoga en kijkt hij met name naar de anatomie die hieraan verbonden is.

De kennis van Paul is ontstaan uit het analyseren van onderzoeken die uitgevoerd zijn door Hiroshi Motoyama. Dit was een wetenschapper en yogi met specialistische kennis van energiestromen binnen het menselijk lichaam.

Yin yoga is een zeer langzame vorm van yoga. Het gaat niet om het achtereen uitvoeren van diverse poses (asana’s), maar om de poses juist langer vast te houden. Vaak worden de poses tot en met maximaal 5 minuten vastgehouden. Zo geniet je meer van de uitvoering van de houdingen zelf.

Bij dit soort yoga gaat het om het loslaten van de spieren. Het doel is om het bindweefsel en de gewrichten te verbeteren. Wanneer je de spieren loslaat komt er meer druk op de stuggere delen van het lichaam te staan. Dit heeft een betere doorbloeding als gevolg en zorgt ervoor dat het bindweefsel en de gewrichten krachtiger aanvoelen.

Veel personen ervaren yin yoga als erg prettig omdat het zo’n rustig karakter heeft. In tegenstelling tot poweryoga kom je bij yin volledig tot rust. Voor iedere pose wordt heerlijk de tijd genomen waardoor je volledig tot jezelf kan komen.

Tijdens het vasthouden van de houdingen kunnen er verschillende emoties omhoog komen. Bij de een is dit positief, bij de ander negatief. Het is belangrijk om te luisteren naar de emotie en om te kijken wat er achter schuil gaat.

Voordelen van yin yoga

Yin kent vele voordelen ten opzichte van andere vormen van yoga. Dat is dus ook de reden dat het aantal aanhangers ontzettend hard groeit. Over nadelen is opvallend weinig tot niks te vinden op het internet. De voordelen zijn:

Laagdrempelig: Yin yoga is perfect voor beginners. De poses zijn goed uit te voeren en vanwege de lage intensiteit is dit voor veel personen een goede instap.

Soepel weefsel: Door de spieren te ontspannen krijgen vooral de weefsels aandacht. Dit zorgt ervoor dat het lichaam in zijn totaliteit krachtiger aanvoelt.

Ontspanning na stress: Yin is perfect om het lichaam volledig te laten ontspannen na een stressvolle situatie. Door alles los te laten krijgt het lichaam de kans om zich te herstellen.

Inzicht: Door je volledig over te geven aan de houdingen en te luisteren naar jouw gevoel, kan je nieuwe inzichten krijgen. Welke gedachten gaan er door je heen wanneer je de pose vasthoudt? Wat zegt dit over jezelf?

Leven in het nu: Belangrijk bij yin is om je aandacht naar het hier en nu te brengen. Het helpt je om alle gedachten die op dat moment niet relevant zijn te verbergen.

Voor wie is yin bedoeld?

Voor mensen met stug weefsel is yin yoga een uitkomst. Doordat de focus ligt op het stretchen van het lichaam, wordt het weefsel een stuk soepeler.

Ook is yin goed voor mensen die zich veel in stressvolle situaties bevinden. Het tegenovergestelde van yin is yang. Wanneer je teveel yang-energie hebt raakt het lichaam uit balans en moet dit hersteld worden. Hierbij kan yin yoga helpen.

Vind jij het moeilijk om naar je emoties te luisteren? Ook dan kan yin jou helpen om een verbinding te maken met jouw ik. Tijdens het uitvoeren van de asana’s ga je echt in op je gevoel. Je leert als het ware je eigen gevoel te herkennen.

Hoe vaak mag je yin yoga oefeningen doen?

Dit hangt vooral af van de persoon. Luister naar waar jouw eigen lichaam behoefte aan heeft.

Doorgaans wordt er bij yoga oefeningen wel aangegeven dat ze dagelijks uitgevoerd kunnen worden. Mocht je fysieke klachten hebben is het goed om dit ten alle tijden eerst te bespreken met een ervaren yoga docent.

Wat heb je nodig bij de oefeningen?

Voor dit soort yoga heb je niet veel nodig. Ten eerste is het prettig om comfortabele kleding te dragen. Gezien je de poses meerdere minuten vasthoudt is het belangrijk dat je kleding niet gaat knellen. Het gevolg daarvan is namelijk dat je moeite kan krijgen met je concentratie. 

Daarnaast is het fijn om op een goede yoga mat te liggen. Heb jij nog geen mat? Lees dan mijn artikel over waar je op moet letten bij het kopen van een yoga mat.

Dit was mijn kant van het verhaal. Nu ben ik erg benieuwd naar jouw ervaring met deze heerlijke rustige soort van yoga. Laat het weten in de comments! 🙂

Interessante blog? Deel het!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door deze website te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website staan op "cookies toestaan" om u de best mogelijke ervaring te bieden. Als u deze website blijft gebruiken zonder uw cookie-instellingen te wijzigen, of wanneer u op "Accepteren" klikt, stemt u hiermee in.

Sluiten